الخميس، 29 سبتمبر، 2011

لا مؤاخذه يا حكومة...

لا أفهم ولا يفهم كثير من المصريين ما يحدث على الوسط والصعيد الحكومي تماما هل هي حالة هرتلة أم تخبط أم عدم فهم لمعطيات ما بعد الثورة تخبط واضح في معالم الوسط الحكومي.
يخرج وزير الصحة معلنا أنة لا توجد مشكلة تتعلق بالأطباء أذ من يقف على أبواب وزارتكم المصونة (تمرجية )مثلا.
ووزير البترول أعلنها للمرة المئه مشكور يا باشا أن لا مشاكل في البنزين (أمال أنا كل يوم بعمل إيه عند المحطة بالسعات )تسالي مثلا .؟
ووزير الخارجية حدث ولا حرج (يعني لما قلنا مع نبيل العربي يا خارجية )مشي ورجعنا تاني وزارة الخارجية بقوة وزارة البيئة والمسطحات المائية هذه الوزارة (الي شغلتها منحصرة بس على أش الرز )عظيمة يا مصر وزارة كاملة لأش الرز فقط (ويريت نفعه في ده كمان)
كل تصريحات الوزارء تأتي بما لا يفهمها المواطن لقد ِأضيف للمواطن المصري مرض جديد على أمراضه المزمنة والتي جائت بها حكومات سابقة (ربنا ي..... مطرح ما هما)
أصيب بمرض انفصام في الشخصية وحالة من عدم الفهم الطبيعي (مه بالعقل أروح المستشفى ولا البنزينة بالسعات والحكومة بتقولي مفيش مشاكل )زمان كنا بنقول الحكومة عارفة كل حجه مين دلوقتي إلي يعرف إيه إلي بيحصل ..؟!أنا ولا أنت..
إضراب المعلمين 6 % من مدارس مصر بجد أمال إيه الدوشة إالي في التلفزيون ده دعاية للمعلمين مثلا (موسم وكدة).
مع أني غير مقتنع بأحقية المعلمين كلهم لهذه المطالب (أصل أكيد مش بنجيب مدرسيين خاصين من برا شوفوا شغلكوا وبعدين اضربوا برحتكم).
الحكومة لا مؤاخذة مش عارفة ده يودي منين على فين تصريحات كل يوم متضربة بشكل بشع (مه لا تتفقوا لا متتصلوش بالتوك شو مش نقصين شهرة يعني ).
حكومة الثورة حكومة التحرير أخذت الحكومة كل هذه الألقاب ولو أن هذه هي الحكومة التي تمنها أي من نزل إلى التحرير (لا لف وأرجع تاني من الأول هات أحمد نظيف )الراجل ولا كونا بنسمع صووتوا الأمانة تحتم يعني !!
يا حكومة الناس عايزة تغير الحلول بسيطة شعب مصر ممكن يقف معاكوا وحظكوا وفرصتكم ده مش هتتعوض .
بس رضوا على الناس قبل ما تتحول الشكوى لأعتصام وبعده لأضراب قللهم أي كلمة تبل ريئهم الطناش بعد الثورة وحش والكلمة الحلوة صدقة والصدقة بعشر أمثلها والي يعمل خير ما بيضعش وكله على الله ...هتبأ شحاتة ولا إيه يا حكومة استمعوا يرحمكم الله..


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق