الخميس، 13 ديسمبر، 2012

مصر لا مؤخذه ....

مصر لامؤخذه 
منذ الصغر ونعومه أظافري وانا اسمع في التلفزيون العديد من السياسين يتكلمون عن مصر وانها من الدول المرشحه لدخول الكومسه واتفاقيه الجاب ولا الجاد مش فارقه واتفاقيه ابو جلمبو ..والعديد من الأتفاقات العالميه التي يبرهما الساده الأقتصاديون والسياسون ...مرجحتا أسعار الأسهم (لأم ساميه والحج عمر والحج فوزي) في البورصه .
وبعد فتره كبرت على دروس التاريخ وان مصر هبة النيل وان قدماء المصريين هم صناع الحضاره وهم اصحاب الأهرامات وثلث اثار العالم بالأضافه على انهم استنفزوا معظم مخزون مصر من الذهب في المعابد والأثار ولم يضعوا في بالهم لثانيه واحده الشاب الغلبان الي نفسه يجيب شبكه ويتجوز ايه شعوره .
واكتشفت في مرحلة اخرى ان مصطفى كامل صاحب الجمله الاشهر على سور المدرسه "لو لم أكن مصريا لوددت ان أكون مصريا " انه مات صغيرا بسن الثلاثين وقضى معظم حياته منفيا ,فهل يا ترى لو كان قعد فيه اكثر من كده كان كمل ولا اشترى شقه اجار جديد في التجمع ...ام انه كان سيقول لوددت ان اكون معايه الجنسيه الأمريكيه .
ولم يصدمني ابدا سعد زغلول بقوله "مفيش فايده " فهذه الجمله أسمعاها من والدي كل يوم مفيش فايده فيك فتعودت عليها والأن فعلا مفيش فايده ..ولكن لا أعرف ما الموقف الذي مر بقا سعد زغلول ليقول مفيش فايده "على حد علمي مصر سعته كانت فاضيه "ولم يجرب الوقف على كوبري أكتوبر لفتره زمنيه تتراوح ما بين الساعتين والثلاث ساعات ...ولم يقف لوضع بنزين ثمانين ليصل الي الماكينه ..فيقول له الرجل لامؤخذه البنزين خلص .
ولا يخلو التاريخ من اللهو المعاصر فيأتي لنا الملك فاروق ...فيعزل من منصبه ثم يعمل مسلسل في رمضان يحوز على اعجاب الجماهير بشكل ملفت للنظر فيفكر البعض في عرض دور الرئاسه مره أخرى عليه ولكنهم يكتشفون انه مات في المسلسل..فتظهر مجموعه" احنا أسفين يا فاروق"نظرا لأعماله الجليله التي قدمها لمصر
فيأتي ناصر 56 بكلمته بجملته المشهوره في المنشيه "الفيل في المنديل " قصدي "دليسيبس" فتأمم القناه وتأمم مصر عسكريا لفتره من الزمن ويظهر لنا كشك الثوره والنكسه وعلاقات المشير الغراميه فتشهد مصر عصر من أغرب عصورها الحديثه ظهور عبد الحليم حافظ واغنيته المشهوره "اني اتنفس تحت الماء اني اغرق اغرق اغرق" ليهاجمه احد المشايخ "الشيخ كشك " .
للنتقل الي عصر المقاولات والأنفتاح الذي انتشر فيه البولي بيف (أكل القطط) والطيور الجارحه على طاولة المواطن وافلام ما يعلم بيه الا ربنا ..تعبر عن فتره انفتاح تامه على كل الأصعده ..فتظهر لبلبه وشمس البارودي وناهد شريف ..
كنوع من خطط التطوير الأستراتيجي لقطاع الأنتاج السنمائي ..
ثم تقرر مصر دخول عصر الخطط الخمسيه طويلت الأمد ومن خطه خمسيه لأخرى تمر ثلاثين سنه ويصحى المواطن المصري البسيط من النوم مصدوما .
وأكبر انا وأبناء جيلي ونبدأ حياتنا  في البحث عن وظيفه .

الجمعة، 30 نوفمبر، 2012

المترو

المترو ..

وسيلة مواصلات ..يمكن ...مصر وكام دوله شقيقه بس الي عندهم مترو يجووووز..مش نوين يخلصوا المرحله الثالثه من وانا في خمسه ابتدائي ..واقع وعيشنه ..أشاعة ان الأجره هتزيد عن جنيه واحد ...ونفي من هيئة المواصلات المصريه للخبر ده حصل ميت مره ...ان مترو مصر حصل فيه أكبر نسبه تحرش في العالم ..مثلا ...مش عارف ..واغلب الركاب من الذكور بيغلطوا ويركبوا عربة السيدات ..تحت مبدأ نساع بعضينا وأعتبروني أخوكوا الصغير ...مش هو ده الي انا عايز ققولوا ....ده كلوا على سبيل المقدمه والـتشويق ..والساسبينس ...
المهم بقا الي عايز ققوله ...اني اول مره أركب مترو ..بصراحه يعني محستش بأي شئ ولا من قريب ولا من بعيد ..شعور عادي ..يعني ..بس بعد مره والثانيه والثالثه ابتديت أحس نوعا ما برحية مقرفه من الناس الي بتركب (انتوا مش بتسحتموا ليه ) ...أكيد مش هو ده برضه الموضوع ...
الموضوع بأختصار ...ان مع تكرار ركوب المترو أبتديت أخذ بالي من تصرفات الناس في المترو ..شعور انك بتشوف مصر ما بين كل محطه ومحطه ثانيه ..يعني الراجل السلفي الي هناك ده بطول دقنه وبجلبيته القصيره ..وموبيل صيني او حتى أمريكي وعليه رنة أسلاميه تدوي في المكان ..وقرأن صغير صيني الطباعه من أرض الحجاز ..هديه بقرأ في بتمعن وصوت عالي ....(مصري)
يجلس الي جواره فتاه جميلة المنظر قمحيه البشره ..بشعرها منكمشه حتى لا تلمسه فتنقض وضوؤه  صامتة نوعا ما متجاهلتا والدتها الممتلئة التي تجلس بجانبها وتتحدث ولا تمل ولا تكل ولا تهتم ان كانت بنتها اصلا تسمعاها (ليس الغرض اصلا من الكلام ان يسمعه أحد يكفي هزة الرأس ومعنها انك معاه )ويظهر الصليب المعلق في رقبتها واضحا جليا ...ويظهر أيدا امتعاض الشيخ الجالس الي جنبها منها (مع انها والله ما لمسته غلاسه كده )...
وهناك بعيد ...ايوه هناك كده يقف شخص ما يستمع الى شريط حماقي الجديد ويسمع المترو كلوا بالغصب ..رغما عنا كلنا يظهر معه كشكول نص ورقه تكعيب حلازوني ...شكله تلميذ جامعي ...او طالب ثانوي ..حاجة زي كده
وجنبي يقف شخص ما يحكي لي عن مشكلتة الجنسيه مع زوجتة وان اعلان (تايجر مينج الي على قناة التت طلع فشنك وان مراتو مطلعه عنيه ..وانه طولة في الخلفه بس في الأخر جابتله 4 عيال والعيشه غاليه ...وانت عارف ونفسي انام معاها بقالي فتره بس ضغوط الحياه ....قناة التت حلوه قوي واداني تررده قبل ما ينزل بلحظات تقديرا منه لأستماعي ...(متشكرين يا كبير ) (مصري)
اما البنت الي قاعده هناك زات الخمار الغير معروف اللون والتي تقف امام والدتها وبينهم بطانيه تيلنديه الصنع او ده الي انا شفته من بعيد ..يظهر عليها انا بتجهز بنتها ..الراضيه تماما عن كلام والدتها وده بيظهر في ملامح وجهها الطفولي نوعا ما ..وحديث مقتضب عن نوع الباطنيه وسعرها ومكان البيع ..من طنط المكتنزه الي قاعده قدمها ....(مصريه )
وشاب يدعي خوفه على صحبته فيكوش عليها بين أحضانه ولا مانع من لمسات خفيفه من تحت لتحت ...ويرتفع صوت الشيخ مع كل لمسه من الشاب للفتاه ...(وعايز اقوله انت مركز معاهم ولا ايه يا شيخ بس الله حليم ستار) (مصري)
وطفل صغير مشرد يدخل في احد المحطات يوزع ايات قرأنيه وهو يشاور للناس بيده تقريبا أخرص ...يناديه احد الركاب ويقوله(اسمك ايه لو قلت هديك العشره جنيه ده )يتنح الولد ويقوله هشام يا بيه ..يعني انت مش أخرس يقولوا لأ
يروح سكعه حتت قفا ...يرن على قفا الجميع ..ويقوله هسلمك للظابط في الماحطه الجايه ..(نوعا ما هو عمل كده ازا وخلاص ) هو في اصلا ظابط في الماحطه الجايه يا عم كبر مخك ..ههههههههههه (مصري)
والأستاذ او بدلة  وشنطة سامسونيت ...وجرنال المصري اليوم على صفحة الأقتصاد ...(وهو في اصلا اقتصاد يا عم مش العجلة واقفه ..محدش قالك ولا ايه ) ...بس برضه لزوم البرستيج ..(مصري)
وبلديتنا .الي لابس جلابيه وشكله اول مره مترو وحاسس بغرابة زحمة القاهره ..والناس والزنقه وخايف يتسرق ..ومأثر عليه فيلم (عنتر على صفيح ساخن )...
مصري ...
والمتحرش الرسمي في الخط نوعا ما أدمن التحرش يقف هناك رافعا يديه جاهز لجملة بريئ يا بيه مش انا ..والله ..يستعد للأنقضاض على اي شئ يتحرك في المكان ..استعداد فطري ..(غايه في القرف)والكل حاسس بيه ومش عايز يحرجه ..طيبه مش قولنا مصريين ..
كل ما سبق ذكره مصري جدا ..وبينزل كل الناس ده وبيطلع ناس تانيه ..بيخنتلفوا في حجات بسيطه ...فيهم الشخص الي بيفكر في مستقبله ...
والمنتقبه التي تفضل الركوب في العربه العاديه عن عربة السيدات ..
والشخص الذي يرتب مع خطيبته كيفية دفع اقساط الثلاجه ..واجانب يركبون المترو في اتجاههم لمبنى التحرير ..مصريين كل ما يركب في المترو مصري جدا ...يعبر عن خليط مجتمعي غريب ومعقد ....وكل يقف بجانب الأخر كالمكعبات كل في مكانه..يحاول جاهدا انوا مش يجي على الي جنبه ومش يديقه ...
ولا بكلمة ولا بنظره تجرحه ...والجو حر صيف شتا ...غير معتدل بالمره في المترووو...ساعاات بتدخل نسمة هواء من شباك المترو الكل بيجري عليه يخطفه ...
والتكيف بايظ وده دليل على قد ايه مهتمين بصيانة المترو ...وساعات ممكن الكهرباء تقطع عنوا ....متخدش في بالك ...بتحصل ..
وكل النظام ده بيضيع في ثانيه لما يقف المترو في المحطه الي عليه العين ينطلق الجميع من الباب الي مكتوب عليه دخول..قاصدين نوعا ما مخالفة القانون ...
ويجرو بطريقة عشوائية لا فيه خلي بالك من كبير ولا اوعه تدوس عيل صغير ...وتبدأ تسمع شتيمه من كل مكان حوليك ..وواحد يخبط بكوعه في عينك  ومش يبصلك حتى يقولك اسف..
وشيخ سلفي يخبط واحده ست نازله من الباب ويبصلك ويقولك ايه الي ركبه هنا ...
مش عربة سيدات ...استغفر الله العظيم ..الواحد كده هيتوضا تاني ..
ويدخل اناس جدد للمترو ...يملوه بنفس الشكل ...كل الأفكار والأشكال ..
والموضيع عن الخلفه والمطبخ وجرايد نقرأ من الجهتين (ده يعرف معانها بس الي بيركب مترو )
وواحد يسئل واحد عن نوع موبيله ..ايه ؟؟(غلاسه كده )ويقوله صورة مين ده (تباته كده برضه )..
وفي الاخر لما تخرج من محطة المترو تحس انك رجعت للحياه من جديد هواء جديد بيخترق قفصك الصدري ...يحسسك انك عايش ..ومن زجمة المترو لزحمة الحياه ...(هيا ده مصر يا عبله ).....
من كتابي الجديد "عَصْر مصر"

الثلاثاء، 14 أغسطس، 2012

الرئيس محمد مرسي مبارك

مره ثوره قامت على رئيس معاه كل الصالحيات..والشوارع اتملت والناس زعقت ..وبعلو صوته ..عيش حريه عداله اجتماعيه .. فا قعدت مع عم اسماعيل الحلاق سئلته بعد الثوره شفت النظام الجديد قالي شغت وكان هيشيل نص وداني ..قلتله يا عم اهدا علينا في ايه قالي ..يا فرعون ايه فرعنك قلتله ملقتش حد يردني ..ورئيس في اليد خير من عشره على الشجره ..والصالحيات ده هديه للرئيس فوق البيعه الراجل ما بينمش يا ابني وتعبان على رحتنا ومستحيل يبقا زي الي قبله ...مع ان يا ابني كلهم مكنش مفروض يكونوا زي الي قبلهم ...وحلقلي ومشاني ....قبل ما امشي قلتله بس لو غلط هنخرج ثوره عليه زي الي قبله قالي هأ ...وطار المقص جنب وداني مع جملة انت الي خربتوا البلد سيبوا الراجل يشتغل ...
ودخل الراحل ابراهيم عيسى( والراحل هنا معناه الراحل من سجون مبارك الي سجون الأخوان )السجن لأنه تكلم عن صحة الرئيس ثم تغلق قناه لأنها تكلمت في الذات الملكيه للرئيس والله اعلم ممكن يأتي اليوم الي يدخل فيه الشعب السجن لمجرد التفكير في الرئيس ..او يدخل شخص السجن لأن الي واقف جنبوا فكر في الرئيس ...وبالنظر لحال الأمس باليوم فكل التغير ان تكميم الأفواه اصبح بالحبر الفسفوري ...ضع في اصبعك الحبر الفسفوري ثم اسكت او مترغيش كثير وكل عيش ....
يأتي الرئيس في دولتنا فتقام له الميادين ويأخذ النياشين فيصبح عمده البلد ...ومنين تروح الشمس من قفا....الفلاح

الاثنين، 13 أغسطس، 2012

االراجل بتاع اللمون

الراجل بتاع اللمون ...
مره واحد قالي مستحيل مصر تكون دوله أخوانيه طول ما الأخوان مش معاهم الرئاسه ...وانوا هيعصر على نفسوا لمونه وهينتخب الأخوان في مجلس الشعب ...عشان هما قالوا انهم مش عايزين يسيطروا ..قلتله ماشي وجهة نظر ويوم الأنتخابات الصبح راح وجاب كيلوا لمون وعصر وانتخب وعاص صباعه في الفسفوري....وبعديه بفتره جت انتخابات الرئاسه ونفس الشخص قالي طول ما المجلس العسكري موجود مستحيل الأخوان يسيطروا على البلد قلتله بلد مين ...قالي بتعتنا قلتله ماشي قالي بس انا المره ده هجيب اتنين كيلوا لمون أعصرهم على نفسي ....ولما عم محمود بتاع اللمون قرأ على الفيس بوك بتاعه ان اللمون بقا مهم في المرحله الانتقاليه ومع متبعته المستمره للأسهم بتاعت البروصه قرر يرفع سعر اللمون ..(عم محمود بعد الثوره بقا مهتم قووي بالبورصه )...ولما المجلس العسكري مشي جه نفس الشخص وقالي الدوله عمرها ما هتكون أخوان قلتلوا ليه ....قالي عشان بتاع اللمون بقا عنده برج واتنين وثلاثه قولتله انت خدت ايه قالي غمست ايدي في الفسفوري...وانا مش هعصر تاني ...والعصر بقا أخواني ..

السبت، 9 يونيو، 2012

أثنين في واحد ..!!

أدي الثوره ...وأدي الي عمله ..!!
امبارح معرفتش انام بعد ما كنت بشوف برنامج على قناه ال  cbcوكمية هلاوس أبتديت أفكر فيه بعد ما شفت شاب نظيف كده ..في يوم جمعة التصعيد قاعد بينظر تنظير السنين على الجميع ...وقال له المذيع المخضرم خيري بيه رمضان ...في تيارات ثوريه قعدت مع أحمد شفيق ..فا ثار هذا الشاب وغضب وقالوا دول مش ثوريين ..ولا ليهم في الثوره ...فا قالوا امال مين الثوريين الي على حق ..قالوا أحنا الي موجودين في الميدان...لحد دلوقتي ..فا أخدت بالي أنوا ساب جمعه التصعيد وغيرو كثير من الشباب الثوري على حد قولوا ..فقط للوجود في برنامج على قناه فضائيه ...مع تكيف ومشروب ...اي ثوريه تستلزم ترك الميدان أخي العزيز وايه الفرق بينك وبين أي شخص ذهب للجلوس للتفاوض مع الأخوان ..أو شفيق...وجه في بالي بس ادي الثوره وادي الي عمله ..
أخي الفاضل.....ارحمونا ...

أعلانات الفضائية المصريه ..وعالم الجاسوسيه ...!!
انتشرت في الكام يوم الي فاتوا أعلانات ...تحت عنوان المصري الي على حق يقول لجاسوسيه لأ ...ومتصحبش الجاسوس ولا تخلي الجاسوس يصحبك...الأعلانات في حد ذاته مدعاه للسخريه ولكن الأمر الغريب في الأعلانات اننا فعلا كده عندنا اسهاب في المعلومات مع أي حد أن شاء الله منعرفوش...كلمة أزيك لواحد جمبك على القهوه كفيله أنوا يحكي ليك عن حياته مع مراته في البيت ..وعن أدق التفاصيل الحميمه ..أغلب الناس زعلوا حسوا انها موجهه للثوار وللثوره ..ومش حولوا لثانيه يفكروا اننا فعلا كده عندنا أسهال معلوماتي غير مبرر..مش بنحاول نسمك لسانه ولو لثاانيه واحده ...أرحموا نفسكوا كلام يا بشر...وبالذات للجاوسيس ..

الثلاثاء، 29 مايو، 2012

ما بين الأستبن ولا أستبن ...


بداية كده أتذكر المثل القائل ...يجي أبنك انت يضحك على أبني أنا ويقوله لا تنتخب مرسي لا تنتخب شفيق ...هو ده حالنا دلوقتي نقع في الحياد ما بين أستبن الشاطر وأستبن عمر سليمان ....وبين قوى سياسيه تقولك عايزين ضمنات ....طب والي عايز ضمنات يخده أذاي يعني ..مه لازم نعرف الضمنات نخده اذاي هل على طريق اللبوس ولا حقنه في العضل ...وبعيدا عن كل هذه المهذله يقف المقاطون يقولك ولا ده ولا ده ..وأحب اقولهم مه أصلا محدش محتاج أصوتكم الي نزل أول مره هينزل تاني يدي صوته للأستبنين ...وأنتوا مقاطعين وعملين مقطعين السمكه وذيله ..وطول ما الثوره مقتصره على العمل وتعريف الناس مين فلول ومش فلول وطول ما كل تحركتنا عباره عن مظاهرات ومسيرات في القاهره ...والمدن الكبري عمر ما الثوره هتوصل للنجوع والقرى والتي صدق او لا تصدق ...يحملوا الجنسيه المصريه ..وليهم حق التصويت عادي جدا ...ولو نبص لثانيه في نتيجة الأنتخبات نلاقي ان القاهره والأسكندريه صوتت للثوره  والمحافظات الريفيه صوتت لأستبنين ...وطول ما في ناس مش فاهمه ان المعركه لسه مكنها ميدان التحرير ...طول ما الناس فكره ان الموضوع متعلق بتعريف الناس معنى كلمة فلول ..وليس تعريف الناس كيف يفهمون ما يعرض عليهم من بضاعه سياسيه عفنه سيظل الحال هو الحال ....حولوا تتعلموا شويه من الاخوان ..او من الفلول ...حولوا تجددوا جلدكم ...عفنا وعفاكم الله ....

الثلاثاء، 15 مايو، 2012

ملخص الكياسه ...في أختيار مرشحي الرئاسه ..(أو اي اسم انت عايزه )


ترارا رار ...أيها المواطنون الشرفاء ..السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..هتنتخبوا مين ..السؤال الأشهر في الأوصات المصريه ..والموصلات الحكوميه هتنتخب مين ..أبو الفتوح ..ليه؟؟ ...حمدين صباحي ..أشمعنه؟؟ ..احمد شفيق إيه ؟؟ ..مرسي ..ألاستبن ..والغريبه خدلي بالك أنت ان عمرك ما هتلاقي واحد بيسألك السؤال ده بحسن نيه ..يعني مهما كانت أجابتك هيكون هو العكس ....أبو الفتوح..بس ده أخوان ..حمدين ..مش ده ناصري بايين ؟؟...احمد شفيق ..لأ ده فلول يا راجل ...عمرموسى شفت المناظره بتعتوته ..المرسي ..كريزما ..أذاي مفيش اتنين بيسؤلوا بعض السؤال المصيري ده ومتفيقن على إجابه واحده ..شوف كام واحد من صحابك غير صورت بورفيله او الأفتار بتاع التويتر بتاعه بصور مرشح معين من 3 لي 4 مرات ...خلال فتره اقل من شهر....وعلى طريقة البرامج 066888 ..نقدم لكم برنامج المحمول الأشهر ...هتنتخب مين ليه ...
وضع الأجابات عظماء فك طلاصم البرامج الحواريه ...والمحلل السياسي الجهبز خبير الأقمار الصناعيه ..اللواء السابق مش عارف فين ...المهم
هتنتخب مين ليه ...خمس أسباب لكل مرشح من هتسعدك أنك تحط صور الأربع مرشحين في صوره واحده ...وعد مني ..
-أبو الفتوح رمز الحصان ...
1 – رقم واحد عشان رمز الحصان يعني جامد قووي قووي ..وأسئلوا أعلانات قناة التيت ..
2- عشان هو الوحيد الي بينطبق عليه المقوله المشهوره نجيب الحلو من هنا على الحلو من هنا ونضرب الفخفينا التمام ..وأشرب يا عم ..أو نشرب كلنا ...
3-عشان مش مريض غير بالسكر والضغط يعني مصري زينا ..كلنا ..عادي يعني هيرخص أدويه الضغط والسكر وهيحس بينا ..واحد منننا ....ده بتاعة حمديين صح .
4-عشان هيعمل مشروع الأي باد لينا كلنا زي أردوغان ..مش هو برضه أردوغان مصر
5- عشان فيه الكاريزما بتاعت محمد مرسي والتلقائيه بتاعت شفيق والسياسه بتاعت عمر موسى والوسامه بتاعت حمدين ..وثوري زي خالد علي ...
أنتخبوا أبو الفتوح رئيسا لمصر ...

حمدين صباحي رمز النسر ...
1 – اسمه مش منتشر يعني ولا منه أحمد ولا منه محمد ..وزينا حمدين وشكرين فضله على الي احنا فيه ..
2- نجم سيما يعني شخصيه معروفه ومتشاف ..جان يعني لولا الظروف ..البنات بتحب كده ...أحمد حسن حاطت جيل في شعرو..
3-من بلطيم ..يعني من الاخر راجل فريسكا وخفيف على القلب كده ..وبحري يحب المصايف وهيبصطنا ويرجع لبلطيم وضعه الطبيعي ..وتبقا شرم الشيخ الدلتا ...
4-هو الوحيد الي كل ما ابو الفتوح يخسر أصوات تروح ليه علطول ...يعني عدم لا مؤخذه زي مرسي كده ..بس أجدع الله وكيل
5-تحب تشوفه جنبك في محمد أحمد في أسكندريه مش هيعمل قلق في المكان ولا حراسه ..


أحمد شفيق رمز السلم ..
1-راجل بتاع أعلانات وساعات وعربيات ...يعني مش محتاج لفلوس ..منه على أمريكا ...علطول اعلان روز رويس ..
2-طيار وطبعا البنات بيحبوا الطيرين جدا وبيسوق اوتماتيك وعاده ..يعني على الوشين ثوري بس بطريقته ..او هو فاكر كده
3-يحب الدلع يعني هو الرئيس الوحيد صاحب نظرية أديلوا بنبوني ودلعه لحد ما نفسه يتقطع من البنبوني وطرقععه ...
4-مفيش حد كده في الدنيا ..اديلوا الميكرفون وسيبوا هيطلع كل الي في قلبوا ..من غير ما تلف ولا تدور ...
5-من الأخر قلبه ميت ...مشي بثوره ولا همه رجع تاني عاد لينتقم ..

عمرو موسى ...مش عارف رمز أيه ومحولتي أعرف ..
1- الوحيد الي اتعملوا أغنيه شعبيه من أيام الفن الجميل...
2-ملوش مسكه عامل كده زي ما تحاول تمسك سمكه في ميه نفسك هيتقطع ..وهو بيلعب..
3-متفهمش هو مع مين ضدد مين ...هو ماشي بنظريه الكلاب توعي وعمر موسى مرشح رئاسي لمصر ..
4-راجل ليه هيبه من بتوع زمان وبيشرب سيجا ر..شرف البنت زي عود الكبريت وكده
5-مش عارف حقيقي ققول فيه إيه ..راجل غريب ...فاق كل الكلام

خالد علي .....
1-رمز الشجره يعني مزهزه كده ولسه فيه صحه وصغير وده ميزه مش متوفره في حد غيره ...ممكن يقول لكل المرشحين أزيك يا جيدو
2-الرئيس الوحيد الي ممكن يجي مصر وبيركب تكتك ..تخيلوا التكتك الرئاسي ..زي بتاع القذافي مش دمه خفيف.
3-عارف أنوا مش هيفوز بس بيدي أمل لناس ممكن مات جوه الأمل
4-صوته شبه عمر خالد ..مش عارف ايه الميزه في كده بس هو ده الي بيجي في بالي ديما .لما بسمعه
5-تحسه راجل ممكن ترن عليه باليل ...ويتصل بيك وتقوله اسف رنيت غلط مش هيبعت الشرطه العسكريه تجيبك من البيت

محمد مرسي..رمز اي حاجة ..بطاطس سكر شاي
1-كاريزما ..ده كلمه كافيه انه تفطصك من الضحك
2-دكتور في كليه هندسه وعامل أبحاث في علوم الفضاء ...خرافي يعني
3-كل أجابته عن أسئله تانيه ...وبينهي جمله بكلمة مشروع النهضه ..بيفكرني بواحد الله يمسيه بالخير كان بيقول ...بيمنسيبنيبيسيبمش الديمقراطيه ..نبيسبتنبىبت...الوطنيه ...نيسبتنب..جديدا ..مشربئا ..عرفينه
4-تحسه بالنسبه لجماعة الأخوان زي بنتهم الي ههتجوز بيحولوا يجهزه بأسرع شكل ممكن وأش تعمل المشطى ..
5-بيحب الفتى ....

بقيت المرشحين ...انا مش عارف أصلا هما رشحوا نفسهم ليه ..ووغير كده عمر ما فيه حد قالي مثلا أنا محتار ما بين الأشعل والبسطويسي..او أو انا  محتار ادي صوتي محمود ولا مش عارف مين ....
المحصله من كل الكلام ده ...بلاش نقفش على بعض خلينا لزاز ...احنا وصلنا لأول أنتخبات في حيتنا الديمقراطيه ..مش لازم نتخانئ على مين عايز ينتخب مين ..أضحك مع الي مش عايز ينتخب مرشحك ...قوله اي حاجة من تأليفك ..تضحكه وتضحكك ..متحرقش دمك ...



حقوق الملكية الفكريه للحج صاحب المدونه ...انا :]