الجمعة، 30 سبتمبر 2011

حط الحرية في جملة مفيدة؟؟.!!

في أحد النقاشات مع واحد قريبي بدا بجملة أنت راضي عن إلي بتعملوه ده بسيط حولية
قلتلوا :أحنا مين
قالي: العيال بتوع التحرير
 قلت ليه : ربنا يخليك بنعمل إيه بقا
قالي :كل شويه عملين مؤية ومليونية ومش عاجبكوا حاجه
قلتوا: محصلش بس هوا أصلا محلصلش حاجه عشان تعجبنه
قال لي: إذاي شفت بقا أنتوا إذاي بتنسوا هوا أنت مش دخلتوا حسني مبارك السجن وخلاص
 قلت ليه: أحنا مدخلناش حد هو أعمالة إلي دخلته مش أحنا
قال لي : وبعدين أخرته أنت بتعملوا ده كلوا ليه؟
قلت ليه :عشان نحس بالحريه عشان نكون دولة كبيره عشان نكون أحسن من إلي أحنا فيه....إالخ
وكأن كلمة حرية مسكت في ودانه بعيدا عن كل الكلام إلي قلته
قالي حرية وأحنا من إمته مش أحرار
قلت ليه إذاي أحرار ومن إمتى
قالي من زمان ....صدمني بصراحة
قلت ليه أنت حر إذاي ؟
قال لي بعمل كل إلي أنا عايزه برحتي  محدش بيحدد انا عايز أعمل إيه باكل برحتي أنام برحتي أخرج اشتغل كل حجه شفت يبا انا حر ...
توارد إلى زهني ساعته شئ واحد الحرية لا تكيل بالبتنجان
والبتنجان بتبيعط الحال أسود والسواد ده فجأ هجم عليا لما سمعت الكلام وعشان كل حاجة غليت فطبيعي البنتجان غلي والحرية من ساعت ما بقت بتكيل بالنتجان إذا الحرية غليت ...
لما شب يكون من عمري ومن الوسط الي انا فيه ويكون تعريفه للحرية أنها الجزء الأصغر والهامشي في الحياه الحرية الشخصية إلي هيا تخصه وهو فاكر أن بكده خلاص هو حر والبلد تولع والتحرير بتوع مشاكل ..اقلوا إيه ..
حاولت أفهمه الحرية معناها إيه لقيته مش فارقه معاه ولا حس بيه لما كل إلي في التحرير حس بيه سعته بس قلت إذاي؟؟!! قريبي ده مش فاهم وهو على درجة كبيره من التعليم معنى الحرية فإذاي رجل الشارع البسيط حيفهم ...ربنا يستر علينا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق